29 Nisan 2018 Pazar

SA6046/KY70-ZK7: The Intercept: Dumalı Çocukla Yapılan Röportajın Perde Arkası

Sonsuz Ark'ın Notu:
Aşağıda çevirisini yayınladığımız analiz, Rus-İran-Esat Rejimi ile Batı Medyası arasında BM ve diğer uluslararası kuruluşlar nezdinde, ABD-İngiltere ve Fransa tarafından temsil edilen Batı'nın tezlerine yönelik deliller ve bu tezlere yönelik karşı deliller üzerinden yürütülen propaganda savaşında yok olan bir devletten, kadınlardan, çocuklardan ve yaşlılardan oluşan kurbanların sadece birer diplomatik araç veya istatistik oldukları gerçeğini net bir şekilde ortaya koymaktadır. Rejimin Kimyasal silahlarla yaptıkları saldırıya maruz kalan Dumalı bir çocuğun ve babasının nasıl kullanıldığı ve Suriye-Halepli Blogger'in verdiği "Lütfen artık düşün yakamızdan!” şeklindeki tepki büyük resmin en gerçekçi yansımasına aracılık etmektedir.
Seçkin Deniz, 29.04.2018



The Intercept Gazetesinde, Rus Televizyonunun röportaj yaptığı çocukla ilgili Robert Mackey imzalı bir makale yayınlandı. Makalede, çocuğun Duma’daki kimyasal silah kullanımı ile ilgili görsellerin bir tiyatrodan ibaret olduğunu söylemesi ve bunun Rusya tarafından delil olarak kullanılması ele alınıyor.

“Arabi21” sitesi tarafından tercüme edilen raporda, çocukla yapılan röportajın, kimyasal silaha maruz kaldığı memleketi Duma’da değil de Suriye ordusuna ait bir üste Rus danışmanlar eşliğinde yapıldığına dikkat çekilmektedir.

Interspect: Bir ordu kampında fotoğraflanan Suriyeli çocuk "aktör" ile röportaj

Mackey, geçen hafta “Rusya 24” Televizyonunda 11 yaşındaki çocukla yapılmış röportajın, Rusya’nın Birleşmiş Temsilcisi Vasily Nebenzia tarafından Güvenlik Konseyinde özel bir sunumla izleteceğini iddia ediyor.

The Intercept, röportajın kimyasal saldırı sonrası yayınlanan videoların ve fotoğrafların gerçeği yansıtmadığı tezi üzerine kurulu olduğunu belirtiyor. Rus televizyonu Hasan Deyab adlı çocuğu, saldırı sonrası videolarda göründüğü için önemli bir şahit olarak tanıtıyor. 7 Nisan’da, Duma’da kimyasal kullanıldığı iddiasından sonra muhaliflerin olduğu bir bölgede çekilen videoda çocuğun üzerine su döküldüğü görülüyordu.

Makale, İslamcı Muhaliflerin bölgeden çıkması sonrasında Rus askerlerinin hakimiyeti ele aldığını ve sonrasında “Rusya24” televizyonu muhabiri Yevgeny Bodonby’in çocuğu bulduğunu söylüyor. 

Makalede ayrıca Rus muhabirin muhalif Sivil Savunma Gönüllülerinin Batı’nın dikkatini çekmek için çocuğu zorla kullanıldığını iddia eden bir raporun hazırladığı da belirtilmektedir.

Yazar, iki Rus diplomatın muhabirin raporunu kabul ettiğini ve Rus devleti tarafından desteklenen TV kanallarına bu raporu servis ettiklerini ve hükumetin kontrolünde olan “In The Now” hesabı üzerinden Youtube’da paylaştıklarını belirtiyor.

Yazar, Esed rejiminin devrimin ilk günlerinde de göstericilere karşı uyguladıkları şiddetle ilgili aleyhlerinde çıkan haberler söz konusu olduğunda da aynı şekilde davrandığını söylüyor ve diyor ki: 

“Bu Televiyon Kanalları yaptıkları bu haberlerle gösteriyorlar ki bu konuda yeterince bilgili değiller.” 

Çünkü o dönemde de rejim yetkilileri yalanlamıştı.

Makalede, Esed’in siyasi müsteşarı  Buseyne Şaban’ın 24 Mart 2011’de, Suriye’nin güneyindeki Dera şehrindeki basın toplantısında BBC muhabiri Lina Snajab’ın :

“Youtube’da, Dera şehrinde barışçıl göstericilere karşı şiddet kullanıldığını gösteren videolar var” demesi üzerine Şaban, “Yabancı gazetecilerin Youtube üzerinden olayları takip etmesine gerek yok. Bu konuda Suriye Devlet Televizyonunun muhabirlerine güvenmeliler. Suriye Televizyonu doğruları yayınlayan tek kaynaktır” demişti.

Mackey, çocukla röportajı yapan muhabire “çocuğa ve babasına röportaj vermeleri ve kimyasal saldırıyı yalanlamaları için baskı yapıp yapmadıklarını” sordu. Muhabir Bodonby, Twitter hesabı üzerinden verdiği cevapta: "Çocuğa ve babasına Rus-Suriye güçleri aracılığıyla değil, saldırı sonrası tedavi edildikleri Duma Hastanesinin kayıtları aracılığıyla ulaştım” dedi.

Yazar, Rus muhabire röportajında niçin askeri üniformalı kişilerin olduğunu sorduğunda ise muhabir onların Suriye’deki Rus merkezinde Duma’daki sivilleri kaydetmekle görevli Rus danışmanlar olduklarını itiraf etmek zorunda kaldı. Ancak muhabir askeri üste kalmadıklarını bölgedeki bir kafeye gitmek üzere yola çıktıklarını da söyledi. 

Bunun üzerine Mackey, Rus muhabire röportajındaki görüntülerin Duma şehrinde değil de, Dimeşk’te Rouz Oteli yakınlarında yapıldığını söyledi. Mackey, röportajın otelin yakındaki Memurlar Lokelinde yapılıp yapılmadığını sorduğunda ise muhabir bunu reddetti.

Makalede, röportajdaki görüntüler başka görüntülerle karşılaştırılmak suretiyle muhabirin doğruyu söylemediği kanaati paylaşılmaktadır. Görüntülere göre röportaj Savunma Bakanlığına çok yakın bir askeri mekanda gerçekleşmiş. Röportajın başlangıcında, babayla oğlu birlikte gösterişli, karo döşemeleri olan bir binanın önünde yürürken görünüyorlar. Onlar yürürken arkalarında da askeri üniformalı kimseler dikkat çekiyor.



Ayrıca yazar, Twitter'da birkaç kişinin o görüntülerdeki binayı Suriye Ordusuna ait bir garnizona benzettiğini, bu bilgiyi doğrular şekilde binanın iç mekanına dair görüntülerin Milli Savunma Bakanlığına ait internet sitesinde bulunduğuna dikkat çekiyor. 



Diğer yandan makalede Suriyeli bir Blogger'in görüşlerine de yer verilmiş. Blogger, Amara firmasının sitesinde de görüntülerdeki binaya benzer resimlerin bulduğunu ve firmanın Garnizon'un döşemelerini yenilemek istediğini iddia etti. Son olarak açık kaynak yoluyla Facebook'ta yayınlanan çeşitli görsellerde de binanın girişinde göze çarpan aslan resminin Rus raporunda açıkça yer aldığı ifade belirtilmektedir.



Buna ek olarak Rus muhabir Bodonby, röportajı Suriye ordusuna ait bir askeri tesiste yaptığının ortaya çıkması üzerine The Intercept’in sorularına cevap vermeyi reddetti ve FOX, BBC ve France 24 gibi batılı kanalların yaptığı işe gazetecilik faliyetine ehemmiyet vermemesinden şikayet etti.

Makaleye göre bir kısım Suriyeli, Rus Televizyonunda tahrifata uğramış bu öykünün yayınlanmasından memnuniyet duydu, ancak diğer kısım ise yedi yıllık bir savaştan sonra bu hikayedeki yalanları ortaya çıkarmaya heveslerinin kalmadığı anlaşılmaktadır.

Macky, Halepli Blogger Edward Dark’ın bir paylaşımını da aktarıyor: 

“Dumalı çocuğun  konuşmaya zorlanıp zorlanmadığını anlayabileceğimiz hiçbir gerçekçi yöntem yok. Ayrıca Suriyelilerin yaşamının uluslararası güçlerin oyun sahasında aptalca bir propaganda malzemesine döndüğü bir ortamda gerçeğin pek bir önemi de yok. Herkes uluslararası kamuoyunu arkasına almanın derdinde. Suriyeliler duygusal bir manipülasyon aracı olmanın dışında pek de mühim değiller.” 

Halepli Blogger bu sözlerini şöyle bitiriyor: 

“Doğru, gazeteciler ön cephede duruyorlar, ama biz artık bu savaşın bitmesini istiyoruz ve yorgunuz. Lütfen artık düşün yakamızdan!”

Makalede, baba oğul ile yapılan röportajın görüntüleri hakkındaki tartışmalar ve onların Rus Televizyonuyla anlaşıp hiçbir kimyasal saldırının olmadığını iddia etmeleri ile ilgili BBC muhabiri Dina Diab’ın şu sorusuna dikkati çekiyor: 

“Rejim kontrolü altındaki bölgelerde insanların Rus medyasına rejimin uydurduğu hikayelerden başka bir şey söylemeleri mümkün mü?”

The Intercept Gazetesi, makaleyi devrimin başından beri kayıt altına alan Suriyeli aktivist Rami Jarrah’ın şu sözleriyle bitiriyor:

”Esed rejimini tanıyan herkes bilir ki bu insanların rejimin hoşuna gitmeyecek bir şeyi söyleme şansları yoktu.”

Bilal Yasin, 24 Nisan.2018, Arabi21



Zeynep Karataş, 29.04.2018, Sonsuz Ark, Konuk Yazar, Başka Dillerdeki Sesler, Çeviri





Sonsuz Ark'ın Notu: Zeynep Karataş Hanımefendi'ye çalışmalarını bizimle paylaştığı için teşekkür ederiz. 29.03.2018, Seçkin Deniz


Sonsuz Ark'tan
  1. Sonsuz Ark'ta yayınlanan yazılardan yazarları sorumludur. 
  2. Sonsuz Ark linki verilerek kısmen alıntı yapılabilir.
  3. Sonsuz Ark yayınları Sonsuz Ark Manifestosu'na aykırı yayın yapan sitelerde yayınlanamaz.

Yorum Gönder

Seçkin Deniz Twitter Akışı