10 Haziran 2026 Çarşamba

SA12023/MT479: Bir Araştırmaya Göre, Yapay Tatlandırıcılar Gelecek Nesillere Zarar Verebilir

Sonsuz Ark/ Evrensel Çerçeveye Yolculuk

"Fareler üzerinde yapılan araştırmalar, yaygın yapay tatlandırıcıların bağırsak bakterileri ve metabolik düzenleme üzerinde kalıcı, kalıtsal izler bırakabileceğini ortaya koyuyor."


Artificial Sweeteners May Harm Future Generations, Study Suggests

Yeni bir araştırma, yaygın olarak kullanılan sıfır kalorili tatlandırıcıların bağırsak mikrobiyomunu hafifçe yeniden şekillendirebileceğini ve metabolizma ve iltihaplanmayla bağlantılı gen aktivitesini değiştirebileceğini öne sürüyor.


 Şeker Yerine Geçen Yapay Tatlandırıcı.  (Kaynak: Stock)

Diyet gazlı içecek tercih etmek kalori alımını azaltmanın basit bir yolu gibi görünebilir, ancak bunun bedeli şekerin yerine sukraloz veya stevia gibi besleyici olmayan tatlandırıcılar kullanmaktır.

Bu bileşikler enerji sağlamadan tatlılık sunar, ancak bilim insanları "sıfır kalori"nin biyolojik olarak nötr anlamına gelip gelmediğini giderek daha fazla sorguluyor. Çalışmalar, bu katkı maddelerinin vücudun enerjiyi düzenleme şeklini etkileyebileceğini ve zaman içinde metabolik bozukluklarla olası bağlantılar konusunda endişelere yol açabileceğini öne sürüyor.

Yeni bir fare çalışması, bağırsakta ve genetik düzeyde ince ama kalıcı değişikliklere işaret ederek bu tartışmaya yeni bir boyut katıyor. Araştırmacılar, sukraloz veya stevia'ya maruz kalmanın bağırsak mikrobiyomunu değiştirdiğini ve metabolizma ve iltihaplanmayla ilgili genleri etkilediğini buldu. Bazı durumlarda, bu değişikliklerin bir sonraki nesle kadar devam ettiği görüldü; bu da diyetin tek bir yaşam süresinin ötesine uzanan biyolojik etkileri olabileceğini düşündürüyor.

Şili Üniversitesi'nden Dr. Francisca Concha Celume, Frontiers in Nutrition dergisinde yayınlanan makalenin baş yazarı olarak şunları söylüyor: "Bu katkı maddelerinin artan tüketimine rağmen, obezite ve insülin direnci gibi metabolik bozuklukların yaygınlığının azalmamış olması oldukça ilgi çekiciydi . Bu, tatlandırıcıların bu eğilimlerden sorumlu olduğu anlamına gelmez, ancak metabolizmayı henüz tam olarak anlamadığımız şekillerde etkileyip etkilemedikleri sorusunu gündeme getiriyor."

Şekerin başka bir adı mı?

Araştırmacılar 47 erkek ve dişi fareyi üç gruba ayırdı. Bir gruba sade su verilirken, diğerlerine tipik insan tüketimine benzer seviyelerde sukraloz veya stevia içeren su verildi. Daha sonra bu fareler iki nesil boyunca çiftleştirildi ve yavrularına sadece sade su verildi.

Concha, "Hayvan modelleri, çevresel koşulları çok hassas bir şekilde kontrol etmemize ve belirli bir faktörün, örneğin bir besin bileşeninin etkisini izole etmemize olanak tanırken, aynı zamanda nispeten kısa bir süre içinde birkaç nesli takip etmemizi de sağlıyor" diye açıklıyor.

Her nesil, diyabet için bir uyarı işareti olan insülin direncini ölçen oral glukoz tolerans testine tabi tutuldu. Ekip ayrıca bağırsak mikrobiyomundaki değişiklikleri ve kısa zincirli yağ asitleri seviyelerini incelemek için dışkı örnekleri topladı. Bu bileşikler, ebeveynlerden yavrulara aktarılabilecek epigenetik değişiklikleri yansıtabilir. Tatlandırıcıların, bağırsak mikrobiyomunu bozarak bu yağ asitlerini etkilediği ve bunun da gen ifadesini etkileyebileceği düşünülmektedir.

Ek olarak, araştırmacılar karaciğer ve bağırsaklardaki iltihaplanma, bağırsak bariyer fonksiyonu ve metabolizma ile bağlantılı beş genin aktivitesini analiz ettiler. Bu, besleyici olmayan tatlandırıcıların metabolik ve inflamatuar sağlıkla ilgili biyolojik yolları nasıl etkileyebileceğine dair bir genel görünüm sağladı.

İki tatlandırıcı öyküsü

Sonuçlar, iki tatlandırıcı maddenin farklı ve gelişen etkiler ürettiğini gösterdi. Birinci nesilde, yalnızca sukraloza maruz kalan farelerin erkek yavrularında glikoz toleransında bozulma görüldü. İkinci nesilde ise, sukraloz grubundaki erkek yavrularında ve stevia grubundaki dişi yavrularında daha yüksek açlık kan şekeri seviyeleri ortaya çıktı.

Her iki tatlandırıcı grubunda da bağırsak mikrobiyomlarında artan çeşitlilik gözlemlenirken, kısa zincirli yağ asitleri seviyelerinde düşüş görüldü; bu da faydalı metabolitlerin üretiminin azaldığını düşündürmektedir. Bu azalmalar sonraki nesillerde de devam etti. Etkiler, sukraloza maruz kalan farelerde daha belirgin ve daha uzun süreliydi; bu farelerde zararlı bakteri türlerinin sayısında artış ve faydalı bakteri türlerinin sayısında azalma görüldü.

Sukralozun, iltihaplanmayla ilişkili genlerin aktivitesini artırırken, metabolizmada rol oynayan genlerin aktivitesini azalttığı ve bu etkilerin iki nesile kadar sürdüğü gözlemlenmiştir. Stevia da gen ekspresyonunu etkilemiştir, ancak etkileri daha hafif olup bir nesilden öteye uzanmamıştır.

Concha, "Nesilleri karşılaştırdığımızda, bu etkiler genellikle birinci nesilde en güçlüydü ve ikinci nesilde azalma eğilimindeydi," diyor. "Genel olarak, sukralozla bağlantılı etkiler nesiller boyunca daha tutarlı ve kalıcıydı."

Concha, “Glukoz toleransında ve gen ekspresyonunda gözlemlediğimiz değişiklikler, metabolik veya inflamatuar süreçlerle ilgili erken biyolojik sinyaller olarak yorumlanabilir” diyor. “Örneğin, hayvanlarda diyabet gelişmedi. Bunun yerine, vücudun glukozu nasıl düzenlediğinde ve inflamasyon ve metabolik düzenlemeyle ilişkili genlerin aktivitesinde ince değişiklikler gözlemledik. Bu tür değişikliklerin, yüksek yağlı diyet gibi belirli koşullar altında metabolik bozukluklara yatkınlığı artırabileceği mümkündür.”

Araştırmacılar, bu bulguların doğrudan neden-sonuç ilişkisinden ziyade bağlantıları gösterdiğini vurguluyor. Ayrıca, farelerden elde edilen sonuçların insanlara mutlaka uygulanamayacağını da belirtiyorlar.

Concha, “Bu araştırmanın amacı panik yaratmak değil, daha fazla araştırmaya duyulan ihtiyacı vurgulamaktır” diyor. “Bu katkı maddelerinin tüketiminde ölçülü davranılması ve uzun vadeli biyolojik etkilerinin incelenmesine devam edilmesi makul olabilir.”

Finansman: Fondo Nacional de Investigación y Desarrollo en Salud, Universidad de Chile

Frontiers, 12 Nisan 2026, SciTechDaily


Mustafa Tamer, 10.06.2026, Sonsuz Ark, Çeviri, Bilim ve Teknoloji, Aklın Merdivenleri

Mustafa Tamer Yayınları

Aklın Merdivenleri


Referans: “Yapay ve doğal besleyici olmayan tatlandırıcılar, nesiller boyunca farklı bağırsak ve genetik tepkilere yol açıyor” başlıklı makale, Francisca Concha Celume, Francisco Pérez-Bravo, Fabien Magne, Ricardo Olivares ve Martin Gotteland tarafından 30 Ocak 2026 tarihinde Frontiers in Nutrition dergisinde yayınlanmıştır. DOI: 10.3389/fnut.2026.1694149


Sonsuz Ark'tan
  1. Sonsuz Ark'ta yayınlanan yazılardan yazarları sorumludur. 
  2. Sonsuz Ark linki verilerek kısmen alıntı yapılabilir.
  3. Sonsuz Ark yayınları Sonsuz Ark manifestosuna aykırı yayın yapan sitelerde yayınlanamaz.
  4. Sonsuz Ark Yayınlarının Kullanımına İlişkin Önemli Duyuru için lütfen tıklayınız.


Seçkin Deniz Twitter Akışı