21 Nisan 2018 Cumartesi

SA5996/SD954: İngiltere Balkanlar'da BBC ile Etki Savaşına Katılıyor

Sonsuz Ark'ın Notu:
ABD ve Avrupa Birliği Türkiye ve Rusya'nın Balkanlar'da etkili olmalarını hazmedebilmiş değil, tıpkı 200 yıl önceden başlayıp I. ve II. Balkan Savaşları'nda olduğu gibi tepkililer, fakat bu kez Rusya ve Türkiye rakip değilller, tam aksine iki ülkenin de rakipleri ABD ve Avrupa Birliği ve aynı zamanda çökmekte olsa da İngiltere eski buruşuk ellerini yine balkanlara uzatıyor, ama bu kez elindeki son güçle, manipülatör BBC ile. Fransa Cumhurbaşkanı Macron 17 Nisan 2018'de Avrupa Parlamentosu'nda yaptığı konuşmasında, "Karşı karşıya olduğumuz jeopolitik risk, Batı Balkan ülkelerinin Rusya veya Türkiye'ye kaymasıdır. Balkan ülkelerinin yönlerini Türkiye veya Rusya'ya doğru dönmelerini istemiyorum" derken, aynı gün Avrupa Birliği (AB) Dışişleri ve Güvenlik Politikaları Yüksek Temsilcisi Federica Mogherini, Arnavutluk ve Makedonya ile üyelik müzakerelerinin başlatılması için AB Konseyine tavsiye kararında bulunulduğunu açıkladı.
Seçkin Deniz, 21.04.2018




In Balkans, Britain rejoins battle for influence

"Rusya ile yumuşak iktidar mücadelesi, Batı'nın bölgeye olan ilgisini yenilerken yankı uyandırıyor."

Batı Balkanlar'daki nüfuz mücadelesinde Rusya'ya karşı savaşıyor. Ancak Avrupa Birliği bölgedeki ilgisini yenilemesine rağmen, en son görev İngiltere tarafından yönetiliyor.


Kapatılmasından yedi yıl sonra BBC, Belgrad 'da, 26 Mart 2018 Pazartesi günü Sırpça yayınına yeniden başladı, bir web sitesi açtı ve yerel medya kuruluşlarıyla ortaklıklar kurdu.


Sırbistan’da birçok ulusal basın organı var, ancak bunlarda Cumhurbaşkanı Aleksandar Vučić hükümeti ile ilgili çok az haber var ya da hiç eleştiri yapmıyorlar | Daniel Berehulak / Getty Images

BBC'nin yeniden Sırrpça yayına başlaması, özellikle Rus yanlısı medyanın sahte haberler yaydığı Sırbistan başta olmak üzere Balkanlar'da daha geniş bir yumuşak güç mücadelesinin bir parçası; tıpkı Kremlin destekli Sputnik'in NATO'nun askeri tatbikatlar yapmak için hazırlandığını iddia eden son bir yayını gibi Bosna Hersek'te tükenmiş uranyumu kullanıyor.


BBC, Cumhurbaşkanı Aleksandar Vučić hükümetini eleştiren yayınları çok az veren veya gündeme almayan ulusal medya kuruluşlarına karşı da mücadele edecek.


BBC Dünya Servisi'nin Avrupa bölgesel editörü Artyom Liss, “Medya pazarı ve genel durum Sırbistan'da çok daha zor hale geldi” dedi. “BBC'nin her yerde sunduğu doğru ve dengeli yayınlara  bir talep olduğunu düşünüyoruz.”


BBC’nin Sırbistan’a dönüşü, Batı’nın Balkanlar’da yeniden gündeme gelmesinden kaynaklanıyor. Rusya, Çin, Türkiye ve Körfez ülkelerinin son yıllarda bölgedeki nüfuzunu arttırmaya çalıştığı endişesi, rakip güçlerin kıtanın güneydoğu kanadında çok fazla etki uyandırmasından kaynaklanıyor. AB, geçtiğimiz ay Batı Balkanlar için yeni bir strateji başlattı ve Sırbistan ile komşu Karadağ'ın 2025 yılında birliğe katılabileceğini açıkladı.


Vučić'in ilan ettiği hedef Sırbistan'ı AB'ye taşımak ve Brüksel'den övgü alan politikaları benimsemek, fakat aynı zamanda, Belgrad'ın geleneksel bir müttefiki olan Rusya ile yakın bağları da sürdürmek; yurt içinde ve dışında eleştirmenler onu otoriter yönetim dolayısıyla suçluyorlar. Vučić, Sırbistan’ın AB’ye katılmasından olumlu olarak bahsederken, o ve bakanlarının birçoğu da Batı’ya karşı ateşli bir retorik kullanıyor ve Moskova’yı övüyorlar.


Sırbistan'daki Rus harcamaları, çeşitli şekillerde ülkedeki AB yatırımlarının sadece küçük bir kısmına karşılık geliyor. Ancak yumuşak güç girişimleri, Moskova'nın kamuoyunda güçlü bir varlığa sahip olmasına yardımcı oluyor. Belgrad merkezli bir düşünce kuruluşu olan Avrupa-Atlantik Çalışmaları Merkezi tarafından yapılan bir araştırmaya göre, 100'den fazla Sırp örgütü Rusya ile dostane ilişkileri teşvik ediyor. Bunlar arasında sekiz web portalı, altı Rus çıkışlı ve 16 yerel Kremlin haber kaynağı var.


Ancak, BBC ve kendilerini tarafsız haber yapma konusundaki çabaların ön saflarında gören diğer insanlar için karşı meydan okuma sadece Moskova'dan değil, aynı zamanda Sırbistan'dan da geliyor.



Sırbistan Cumhurbaşkanı Aleksandar Vučić,| Elvis Barukcic / AFP Getty Images 

Analistler, ülkede medya özgürlüğünde keskin bir düşüş kaydettiler. Uluslararası izleme örgütü Freedom House tarafından derlenen Sırbistan'ın Basın Özgürlüğü Endeksinde 2011 yılından bu yana süren belirgin düşüş Vučić'in başbakan olduğu 2014'ten sonra dik düşüşe geçmiştir. (Geçen yıl başkan seçildi.)


Vučić hükümeti, medya özgürlüğünü kısıtladığını reddediyor. Ancak Vučić, eleştiren medya kuruluşlarına da saldırdı, bazılarını “pislikler” olarak etiketledi ve bir araştırmacı kuruluşta gazetecileri defalarca “yalancı” olarak tanımladı.


Hayatta kalan demokrasi


1990'ların Balkan savaşları sırasında güçlü adam Slobodan Milošević yönetimi altında bile, bazı bağımsız medya organları gelişmişti. Belgrad genelinde yayın yapan B92 FM radyo istasyonu, haber ajansı Beta ve televizyon kanalı Studio B rejimden uzak kalmayı başardılar.


Ancak Belgrad Üniversitesi'nden gazetecilik profesörü Snjezana Milivojeviç, söz konusu çıkışların tartışmalı özelleştirme, oto sansür ve reklam gelirleri için devlet kurumlarına bağımlılığı nedeniyle azaldığını belirtti. Onların yerine, hükümet dostu TV Pink ve TV Happy gibi bilgi-eğlence odaklı büyük kanalların geçtiğini söyledi. 


“Bağımsız medya diktatörlüğü atlattı, ama demokrasi sağ kurtulamayacak. Bu, bağımsız düşünürlere karşı açık av mevsimi" diyor Milivojeviç, “Demokrasi ciddi tehlikede”


Kalan bağımsız sesler internet üzerinden ve hükümet yanlısı gazetelerde yayınlanıyor. Belgrad merkezli bir gözlemci STK, Şeffaflık ve Hesap Verebilirlik Araştırma Merkezi, Vučić’in partisinin, dört yıl boyunca Belgrad’ın 4 Mart yerel seçimlerine öncülük eden TV Pink’de muhalefetin dört katı kadar göründüğünü belirten bir rapor yayınlayan gazeteci Tamara Skrozza’nın kanal tarafından “devlet düşmanı” olarak nitelendirildiğini söyledi. Sırbistan'ın medya düzenleyicisi bu açıklama hakkında 300 şikayet aldı, ancak Pink'in hiçbir standardı ihlal etmediğini söyledi.


Milivojeviç, “Bu retorik tehlikeli ve hükümetin tepesinden geliyor” dedi.


Önde gelen bir bölgesel gazetecilik STK'sı olan Balkan Araştırmacı Raporlama Ağı tarafından Şubat ayında yayınlanan bir çalışma, Sırp gazetecilerin yüzde 70'inin yetkililerin baskısı altında kaldığını ve  bu baskının çoğunun yürütme organından kaynaklandığını yansıtıyor.


Bağımsız yerel bir araştırma kuruluşu olan Suç ve Yolsuzluk Raporlama Ağı genel yayın yönetmeni Stevan Dojčinović, Sırp ana akım medyasının Rus kaynaklarından daha büyük bir tehlike olduğunu söyledi.


“Sahte haberlerin çoğunluğu ana akım medyadan ve hükümetten geliyor. Evet, Rusya'dan bir miktar var, ama onlar ikinci derece sahte haberler”dedi. “Bu tam anlamıyla bir felaket: Suçluları ve savaş suçlularını teşvik ediyorlar ve hükümet için propaganda yapıyorlar.”


Dojčinović ve örgütü, hükümet yanlısı gazetecilerin uzun süren bir karalama kampanyasına maruz kaldı, gazetecileri takip edildi ve bunlardan birinin dairesi, hiçbir şeyin çalınmadığı uğursuz hırsızlığa maruz kaldı.


Dolaşımdaki Putin


Hükümet yanlısı ve Rusya yanlısı bir çizgi sürdüren medya kuruluşları, eleştirmenlerine basit bir yanıt veriyor: Halka istediklerini veriyorlar.


Önde gelen tabloid Informer'in sahibi ve yazı işleri müdürü Dragan Vučićević, Vučić taraftarı ve Rusya ile daha yakın ilişkiler kurmaya açık. Putin'in portreleri ofisinde ve konferans salonunda asılı. Ancak, o görüşlerinded dolayı kârlı olduğunu söyledi.



Belgrad merkezli tabloid Informer, Kasım 2016'da ABD seçimleri kazanan Donald Trump'ı billboard aracılığıyla kutladı | Oliver Bunic / AFP Getty Images 

"İş adamıyım. Her zamanki günlük trajımız 120.000, bu yüzden de Sırbistan'daki en çok satan tabloidiz. Putin takvimlerim olduğunda 250.000 satıyoruz ”dedi.


AB'nin eski dış politika şefi ve mevcut Komisyon başkanına atıfta bulunarak “Catherine Ashton'ı veya Juncker'ı takvime koymuş olsaydım, 12 kopya bile satacağımı sanmıyorum” dedi.


“Tüm gazetelerin bir fikri var. New York Times'ın seçimden önce kimi destekleyeceğini her zaman bilirsin. Ve yayın politikamız ilk günden beri aynı: AB, parçalanan başarısız bir projedir.” dedi Vučićević.


Informer'in, yabancı bir ajan ve sadomazoşist olarak etiketlediği Dojčinović gibi eleştirel seslere saldırdığını savundu. Dojçinoviç'in halka açık bir şahsiyet olduğunu ve halkın, Watergate ve Washington Post ve Pentagon Papers hakkındaki “The Post” adlı yeni filmi izlemek gibi bir hakkı olduğunu söyledi.


“Dojčinović bir otobüs şoförü değil. Sırbistan'daki en iyi ahlaki yargıç gibi davranıyor", diyor Vučićević.


Eleştirmenler için, Informer bir yargı kararıdır ve iyi bir şekilde değil. Echoing Vučić’in diğer medyaya yönelik eleştirileri ABD’nin Sırbistan büyükelçisi Kyle Scott, geçen sene “Informer sıradan bir pislik” dedi.“Medya gerçeklere dayanmalı ve Informer'da hiçbir gerçek görmüyorum” 


Siyasi ikna


Vučić'in medya ilişkileri danışmanı Suzana Vasilijeviç, kendilerini bağımsız olarak tasvir eden pek çok medya kuruluşunun başkanın uzun zamandır siyasi rakipleri tarafından yönetildiğini söyledi. Bir e-postada şunları yazdı: “Şu anda mevcut hükümet ve devlet politikasına saldırmak için medya etkilerini kullanıyorlar."


Bu medya organlarının sık sık Vučić'in Milošević'in Enformasyon Bakanı olarak görev yaptığını yazıyor, ancak bu“Yapabilecekleri en aptalca şey. Çünkü bunun 20 yıl önce, farklı koşullarda olduğunu açıklamamız çok kolay"



BBC  Balkan pazarında | Carl Court / Getty Images

Vučić'in kendisi, Sırp medyasına giren yeni adayı (BBC) tarafsız olarak görmediğini açıkça belirtti.


“BBC Sırbistan'da açılıyor… Bütün bunlar iyi, Sırbistan özgür bir ülke. İngilizlerin bunun için gelme ve yapma hakkı var” dedi Aralık ayında TV Pink'te yapılan iki buçuk saatlik röportajda. Ve sözlerine ekledi: “Sırbistan halkının, bunun (BBC'nin verdiği bilginin) tarafsız bir bilgi olmadığını, bir (İngiltere) krallığın çıkarına uygun olduğunu bilmesi gerekiyor.”


Yeni BBC servisi, bunun için yerel piyasayı tanıdığının işaretlerinden birini erkenden gösterdi. İlk yayınlanan hikâyelerden biri, Balkan izleyicileri arasında son derece popüler olan hırsızlar hakkındaki eski bir BBC sitcomu “Sadece Aptallar ve Atlar” da baş karakter Del Boy'a sahte bir kimlik veren bir adam hakkındaydı. 


Valerie Hopkins, 30.03.2018, Politico




Seçkin Deniz, 21.04.2018, Sonsuz Ark, Çeviri

Çeviriler ve Yansımalar




Not: Çeviri programları kullanılarak İngilizce'den çevrilmiştir.




Sonsuz Ark'tan
  1. Sonsuz Ark'ta yayınlanan yazılardan yazarları sorumludur. 
  2. Sonsuz Ark linki verilerek kısmen alıntı yapılabilir.
  3. Sonsuz Ark yayınları Sonsuz Ark Manifestosu'na aykırı yayın yapan sitelerde yayınlanamaz.

Yorum Gönder

Seçkin Deniz Twitter Akışı